piątek, 18 lipca 2014

Robimy nóż - cz. 6.2. inna metoda na hidden tang

Jakiś czas temu opisywałem jak oprawić głownię typu hidden tang (trzpieniowa). Dziś postanowiłem pokazać troszkę inną metodę wykonania rękojeści tego typu - nie z pojedynczego bloczka materiału w którym wiercony jest otwór na lecz z płytek.
Do oprawy użyłem dwóch kawałków padouka o grubości 8mm i palisandru o grubości ok 3mm. Ważne jest by cieńsza płytka była podobnej grubości co głownia.


Na palisandrze odrysowałem trzpień.


Tu gdzie trzpień się kończy wywierciłem otwór - będzie łatwiej zakończyć cięcie


Za pomocą piły wyciąłem miejsce na trzpień. Można zrobić to piłą taśmową, tarczową lub ręcznie, materiał jest cienki więc idzie szybko.


Postanowiłem również że pomiędzy padoukiem a palisandrem dam wstawki z jasnego forniru - będzie ładnie kontrastowało.


Wszystkie elementy sklejone, ściśnięte i pozostawione do wyschnięcia.


W tym czasie zabrałem się za gardę. Wyciąłem ją z blaszki mosiężnej o grubości ok 4mm.


Pasowanie by szczelin nie było... chyba jest ok ;)


Klej już związał wszystkie elementy rękojeści. Pora na wiercenie otworów pod piny. W tym projekcie zdecydowałem się na 6 pinów mosiężnych o średnicy 3mm.


Wklejam piny.


Nadmiar drewna trzeba usunąć. Z grubsza robię to piłą tarczową.


I dokładniej już piłą taśmową.


Zrobione. Kształt z grubsza wycięty. Jako że piłę taśmową posiadam dopiero od niedawna to muszę przyznać że jest to znakomicie ułatwiające i przyspieszające pracę narzędzie. Do co do tej pory musiałem zeszlifowywać ręcznie lub szlifierką teraz spokojnie odcinam.


Pierwsze pasowanie rękojeści


Pomiędzy gardę a rękojeść postanowiłem wstawić jeszcze przekładkę złożoną z trzech kawałków forniru - tak by kolorystycznie pasowało do obwodu rękojeści.


Fornir skleiłem ze sobą, pora na wiercenie. Jako że to bardzo delikatny i kruchy materiał, do wiercenia zastosowałem dwie dodatkowe deseczki pomiędzy które włożyłem fornir i skleiłem taśmą - teraz wiertło nie poszarpie ani nie połamie forniru.




Kolejne pasowanie.


Rękojeść jest gotowa do wklejenia głowni i prac wykończeniowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz